LITERASI INFORMASI PUSTAKAWAN: STUDI KASUS DI UNIVERSITAS PADJADJARAN

Sukaesih Sukaesih, Asep Saeful Rohman

Abstract


This study aims to identify the particular information literacy librarian at the University of Padjadjaran. This study covers the competency of information literacy librarian at the University of Padjadjaran and how it is applied in the library. The method used in this research is a case study. Data processing is done by presenting a description of the results of interviews, observations in a narrative. The population in this study were librarians and other library staff in the University of Padjadjaran. The samples were done by purposive sampling on a limited number of library staff who have become functional librarian at the University of Padjadjaran. The results showed that the competency of information literacy librarian at the University of Padjadjaran own good. They've been able to determine their information needs and understand the information needs of users in the library. The search capabilities of information still be done simply. They have not used a technique effective and efficient search either for himself or when serving users. Knowledge of search engine is also still inadequate so that it can inhibit the process of information retrieval. The information they get used and applied to improving the competence and professionalism of their work as a librarian. Librarian at the University of Padjadjaran implement these capabilities in serving the information needs of users. They disseminate these capabilities to others, especially the user. The hope is that users and others are able to use it to be able to overcome any problems encountered in the academic environment and can be used in lifelong learning activities.


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauhmana literasi informasi para putakawan khususnya di lingkungan Universitas Padjadjaran. Penelitian ini mencakup kompetensi literasi informasi para pustakawan di Universitas Padjadjaran dan bagaimana penerapannya di perpustakaan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi kasus. Pengolahan data dilakukan dengan menyajikan deskripsi hasil wawancara, pengamatan dan observasi secara naratif. Populasi dalam penelitian ini adalah para pustakawan dan tenaga perpustakaan lainnya yang ada di lingkungan Universitas Padjadjaran. Penentuan sampel dilakukan secara purposive sampling yaitu hanya pada sejumlah staf perpustakaan yang telah menjadi fungsional pustakawan di Universitas Padjadjaran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kompetensi literasi informasi pustakawan di Universitas Padjadjaran sudah baik. Mereka sudah dapat menentukan kebutuhan informasinya dan memahami kebutuhan informasi pengguna di perpustakaannya. Kemampuan penelusuran informasi masih dilakukan secara sederhana. Mereka belum menggunakan teknik penelusuran yang efektif dan efisien baik untuk kepentingan dirinya maupun pada saat melayani pengguna. Pengetahuan tentang search engine juga masih kurang memadai sehingga dapat menghambat proses penelusuran informasi. Informasi yang mereka dapatkan digunakan dan diterapkan untuk peningkatan kompetensi dan profesionalisme kerja mereka sebagai pustakawan. Pustakawan di Universitas Padjadjaran menerapkan kemampuannya tersebut dalam melayani kebutuhan informasi pengguna. Mereka menyebarluaskan kemampuannya tersebut kepada orang lain terutama pengguna. Harapannya adalah agar pengguna dan orang lain mampu memanfaatkannya untuk dapat mengatasi setiap permasalahan yang dihadapi di lingkungan akademik dan dapat digunakan dalam kegiatan belajar sepanjang hayat.


Keywords


Literasi Informasi, Pustakawan, Perpustakaan Perguruan Tinggi, Belajar Sepanjang Hayat, Teknologi Informasi.

Full Text:

PDF

References


Amstrong, C, et al. 2005. CILIP defines Information Literacy for the UK Library and Information update, 4 (1), 22-25. Diakses 08 Desember 2009, dari http://www.cilip.org.uk/publications /updatemagazine/archive/archive2005/janfeb/armstrong.htm

Bundy, Alan. (2004). Australian and New Zealand Information Literacy Framework : Principles, Standards and Practice. Diakses 19 Desember 2009, dari http://www.caul.edu.au/infoliteracy InfoliteracyFramework.pdf

Bungin, Burhan. (2007). Penelitian Kualitatif : Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, Dan Ilmu Sosial Lainnya. Penerbit Kencana: Jakarta.

Doyle, CYSistina. (1992). Outcome Measures for Information Literacy Within the National Education Goals of 1990 : final report of the National Forum on Information Literacy. Summary of Findings. Washington, DC : US Department of Education. (ERIC document no; ED 351033). Diakses 19 Desember 2009 dari http://eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2/content_storage 01/0000000b/80/23/4a/12.pdf

Foo, Schubert. 2008. Library 2.0, Libraries and Library School. Division of Information Studies- Wee Kim Wee School of Communication & Information, Nanyang Technological University. Diakses dari http://www.ntu.edu.sg.

Hepworth, Mark. (1999). A Study of Undergraduate Information Literacy and Skills ; The Inclusion of Information LiteracY and Skills in the Undergraduate Curriculum. Diakses dari www.ifla.org/IV/ifla65/papers/107-124e.htm-42k-

Koentjaraningrat. 1993. Metode Penelitian Masyarakat. Jakarta: Gramedia.

Latuputty, Hanna. 2006. Information Literacy in Indonesia: A Challenge to Make a Brighter Future. Presentasi Seminar IPI ke-10.

Pendit, Putu Laxman. 2003. Penelitian Ilmu Perpustakaan dan Informasi: Sebuah Pengantar Diskusi Epistemologi & Metodologi. Jakarta: JIP-FSUI




DOI: https://doi.org/10.24198/jkip.v1i1.9612

Article metrics

Abstract views : 0 | views : 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2013 Jurnal Kajian Informasi dan Perpustakaan

 

Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan Indexed by:

 

 

Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan
Program Studi Ilmu Perpustakaan
Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Padjadjaran
Jl. Raya Bandung-Sumedang Km. 21 Jatinangor, Sumedang, Indonesia 45363
WA: +62817225082 (Chat Only)

Telepon: +62227796954
Faksimile: +62227794122
email: jkip.fikom@unpad.ac.id

 


Creative Commons License
Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License